گیربکس جزو قطعات مهمی است که در صنایع مختلف مانند خودرو و کارخانه جات مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته به جای گیربکس از قرقره و چرخ استفاده می کردند ولی با پیشرفتی که در تمام زمینه ها صورت گرفت قرقره و چرخ هم جای خود را به گیربکس داد. در آسانسور هم از این قطعه مهم استفاده می شود. البته برخی از آسانسور ها دارای موتور گیرلس یا بدون گیربکس هستند. نیرویی که برای جابه جایی کابین لازم است را موتور گیربکس تامین می کند. گیربکس مانند واسطه ای است که انرژی مورد نیاز را به مصرف کننده ارسال می کند.

تعریف موتور گیربکس آسانسور

موتور گیربکس آسانسور جزو موتور های الکتریکی است. نیروی تولید شده، از موتور الکتریکی و قرقره کششی می گذرد و با کمک چرخ دنده منتقل می شود. گیربکس می تواند کابین آسانسور را به وسیله سیم بکسل (سیم های در هم تنیده و قطور و مقاومی که از سمتی به کابین و از سمت دیگر به وزنه تعادل وصل می شوند ) با سرعتی معین به حرکت در آورد. معمولا موتور گیربکس آسانسور ترکیبی از گیربکس حلزونی  و موتور الکتریکی است که در ادامه راجع به آن توضیح خواهیم داد. ابتدا موتور قرار دارد که انرژی تولید می کند، بعد گیربکس قرار می گیرد که واسطه است و بعد منبع تغذیه که به این انرژی نیاز دارد ( البته در این بین قطعات دیگری هم وجود دارد). در واقع گیربکس بین منبع انرژی (موتور الکتریکی ) و منبع تغذیه انعطاف پذیری ایجاد می کند. باید در شفت ورودی، نیروی تولید شده به صورت گشتاور به گیربکس برسد و همان طور در شفت خروجی، انرژی باید به صورت گشتاور از گیربکس به منبع تغذیه برسد.

  • شفت یا شافت میله ای است که حرکت دورانی دارد و انرژی را منتقل می کند.
  • گشتاور عاملی می باشد که باعث چرخش و دوران جسم می شود.

                  

معرفی موتور گیربکس آسانسور

معرفی موتور گیربکس آسانسور

همان  طور که گفتیم شافت حرکت چرخشی دارد. نیرویی که از موتور به شافت وارد می شود می تواند شافت را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف آن بچرخاند و این تغییر چرخش باعث می شود آسانسور بالا یا پایین برود.

همان طور که گفته شد معمولا موتور گیربکس از گیربکس حلزونی و موتور تشکیل می شود. حال به بررسی گیربکس حلزونی می پردازیم.

گیر بکس حلزونی:

گیربکس حلزونی بسیار پر کاربرد است و به دو نوع مکعبی و حلزونی گرد تقسیم می شود. نام او را به دلیل شباهتش به حلزون ، حلزونی گذاشتند. گیربکس حلزونی یک چرخدنده ماردون و یک چرخدنده حلزونی آلومینیومی یا برنزی است که شامل شفت، هاب کروی و بلبرینگ می شود و شفت ها دارای قابلیت اتصال مستقیم روی موتور هستند. گیربکس های حلزونی را می توان بر اساس شفت ورودی و خروجی طبقه  بندی کرد.

  • گیربکس حلزونی VF
  • گیربکس حلزونی MVF
  • گیربکس حلزونیFC
  • گیربکس حلزونیFC  و MVF
  • گیربکس حلزونی VF وFC
  •  
مشخصات گیربکس آسانسور

مشخصات گیربکس آسانسور

 

مشخصات آسانسور های گیربکس دار

  • قیمت مناسب نسبت به سایر موتور گیربکس ها
  • هزینه نصب و تعمیر این نوع گیربکس مناسب است.
  • قطعات بزرگ این گیربکس ها در آخرین طبقه درون موتور خانه نگهداری می شود.
  • سرعت این نوع گیربکس از گیرلس کمتر است و نسبت به سایر آسانسور ها سرعت خوبی دارد.
  • موتور گیربکس نسبت به موتور گیرلس دوام و طول عمر بیشتری دارد.
  • موتور های گیربکس دار هم با جریان مستقیم و هم غیر مستقیم کار می کنند.
  • این آسانسور ها موتور بزرگی دارند.
  • این نوع آسانسور ها در هزینه های شما صرفه  جویی می کند و نیازی نیست برای نگهداری آن هزینه زیادی بپردازید. ولی مصرف برق آن در مقایسه با گیرلس بیشتر است.

اجزای تشکیل دهنده موتور گیربکس

موتور گیربکس آسانسور از موتور الکتریکی یا الکترو موتور، ترمز الکتریکی، گیربکس و فلکه گیربکس تشکیل شده است.

  • موتور الکتریکی: موتور الکتریکی می تواند انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی کند. موتور های الکتریکی می توانند دوار یا خطی باشند ولی موتور الکتریکی های دوار رایج تراند. موتور دوار شامل یک بخش متحرک (روتور) و یک بخش ثابت (استاتور) است.
  • ترمز الکتریکی: اغلب موتور های الکتریکی نیازمند ترمز هستند که وقتی موتور خاموش شد همان لحظه محور هم از کار بایستد و مشکل ایجاد نکند.
  • گیربکس: چرخ دنده ها را در فضای کوچکی با پوسته فلزی تعبیه می کنند تا از گرد و غبار و اشیاء خارجی در امان باشد به این وسیله گیربکس یا جعبه دنده می گویند.
  • فلکه گیربکس: مانند قرقره ای است که روی گیربکس نصب می شود و وظیفه آن انتقال نیروی موتور به سمت سیم بکسل است. فلکه گیربکس از جنس چدن است و مقاومت بالایی دارد. معمولا از دو فلکه کوچک استفاده می شود تا قیمت مناسب تری داشته باشد.
انواع موتور گیربکس آسانسور

انواع موتور گیربکس آسانسور

 

انواع موتور گیربکس آسانسور

موتور گیربکس ها از نظر سیم پیچ به دو نوع  تک سرعته(VVVF) و دو سرعته (AC2) تقسیم می شوند.

موتور گیربکس دو سرعته

موتور گیربکس آسانسور دو سرعته دارای دو سیم پیچ است. یکی از سیم پیچ ها پر سرعت است و دیگری کم سرعت. وقتی دکمه آسانسور توسط مسافر فشار داده می شود، آسانسور با سیم پیچ پر سرعت شروع به حرکت می کند  و در نزدیکی طبقه مورد نظر سیم پیچ پر سرعت از کار افتاده و سیم پیچ کم سرعت شروع به کار می کند و با رسیدن به طبقه مورد نظر جریان برق قطع می شود و آسانسور می ایستد. در این نوع موتور گیربکس کابین به طور ناگهانی می ایستد و باعث سرگیجه مسافران می شود. همچنین موتور های دو سرعته انرژی زیادی مصرف می کنند. موتور آنها طول عمر کمتری دارد و همچنین باعث ایجاد صدا و استپ های ناگهانی می شود. همچنین موتور گیربکس دو سرعته نیازمند تعمیر های منظم می باشد.

موتور گیربکس تک سرعته

موتور گیربکس آسانسور تک سرعته دارای یک سیم پیچ است که برق به صورت متوالی و پی در پی در آن جریان دارد. به همین دلیل در شروع کار، سرعت را به تدریج و آهسته آهسته زیاد می کند و باعث حرکت نرم آسانسور می شود و دیگر خبری از ایست های ناگهانی و ناخوشایند نیست. علاوه بر این مزیت خوب موتور گیربکس تک سرعته نسبت به دو سرعته برق کمتری نیز مصرف می کند و سر و صدا هم ایجاد نمی کند به همین دلیل پر طرفدار تر از دو سرعته است.

تفاوت بین گیربکس و گیرلس

تفاوت بین گیربکس و گیرلس

          

فرق گیربکس و گیرلس:

اگر بخواهیم به طور جزئی فرق بین گیربکس و گیرلس را بیان کنیم باید بگوییم  فرق گیربکس و گیرلس در این است که در گیرلس بین منبع انرژی و مصرف کننده واسطه(گیربکس) وجود ندارد و نیرو به صورت مستقیم به روتور می رسد. این فرایند ساده تر از موتور های گیربکس دار است به همین دلیل در انرژی و زمان صرفه جویی می شود. گیرلس برای مکان های شلوغ که بسیار رفت و آمد در آسانسور زیاد است و آسانسور نیاز به سرعت عمل دارد مناسب می باشد.

همچنین اگر در این زمینه سوالاتی داشتید میتوانید از طریق نظرات همین صفحه یا همینطور از طریق تماس با ما با تیم پشتیبانی behsavaran در میان بگذارید ما نیز سعی خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.