درباره آسانسور

انواع آسانسور

مقایسه انواع آسانسور

 

آسانسور زیبای شیشه ای

 

 تعریف کلی و انواع آسانسور

کلمه آسانسور فرانسوی است و به معنی حمل بار یا آسان بر است و برای حمل انسان و یا بار به کار می رود. آسانسور اتاقک متحرکی است که کمک می کند بتوانیم طبقه ها را بالا و پایین برویم و حتی بارها را راحت و سریع جابه جا کنیم. آسانسورها موتورهای الکتریکی برای حرکت کردن دارند که به کمک کابل های کششی و سیستم متقابل وزن، همانند باربر معمولی وسایل و انسان ها را جابه‌جا می کند.آسانسورها همه دارای ویژگی های مشترک داشتن کابین، حرکت عمودی و توقف در سطوح مختلف هستند. اما تفاوت های آنها در نحوه اعمال نیروی محرکه به کابین آنها و مشخصات موتور آنها است. انواع آسانسور شامل آسانسورهای کششی، هیدرولیکی، وینچی، مغناطیسی و پنوماتیک است. انواع آسانسور پنوماتیک به کمک تکنولوژی های جدید تولید و عمل می کند.

 

زیبایی آسانسور شیشه ای در تمامی اماکن

زیبایی آسانسور شیشه ای در تمامی اماکن

 

تاریخچه مختصری درباره انواع آسانسور

ویتروس معماری روسی بود که در تاریخ ۲۶ سال قبل از میلاد زندگی می کرد. او در نوشته های خود وسایلی را آورده است که در ۲۳۶ سال قبل از میلاد برای جا به جا کردن وسیله ها مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع آسانسور از ابتدایی ترین ماشین های کمک کننده ساخت بشر است. اولین نوع آنها از نوع باری بودند و به وسیله قرقره کار می کردند. این وسیله ها با یک حرکت تکاملی در مدتی طولانی در مسیرهای علمی و فنی و تجربیات مسیر پیشرفت خود را طی کرده اند. در قرون وسطی نیز استفاده از آسانسورهای مسافربری و باری در استحکامات نظامی مورد استفاده بوده است. اما نیروی محرک آن آسانسورها در آن دوران، نیروی انسانی یا حیوانات اهلی بوده اند.

در این روزها با رشد اقتصادی و توسعه فنی و علمی جوامع و افزایش همکاری فنی با یکدیگر، سیستم های حمل و نقل عمومی را گسترش دادند. طراح و پایه گذار علمی آسانسور، ریاضی دان و دانشمند بزرگی به نام آتوود است که ماشین آتوود را اختراع کرده است. ماشین او دو وزنه دارد که به وسیله یک نخ به هم متصل شده اند. سپس وزنه ها روی یک فلکه بالا و پایین حرکت می کنند.

در گذشته توانایی ساختن ساختمان های با ارتفاع بلند وجود داشته است و این از بررسی معماری ساختمان های قدیمی مشخص شده است. وجود پله های بسیار بلند ساختمان آن دوران، دلیلی بر رایج نبودن آسانسور آن زمان است. این موضوع توسط الیشا اوتیس که یک مکانیک آمریکایی بود، بر طرف شد. این اختراع در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاه نیویورک پرده برداری شد. این مخترع برای بالابر، چرخی ضامن دار را به کار گرفت که در صورت پاره شدن طناب آن سقوط بالابر کمی باتاخیر اتفاق می افتد. این دستگاه مقدمه ای بر استفاده گسترده از انواع آسانسور در جهان شد.

در زمان قاجار در سفرنامه فرنگ ناصرالدین شاه، این توصیف آمده است که:

رفتیم به مریض‌خانه سنت توماس … از مرتبه‌های زیر اسبابی دارند که ناخوش را روی تخت گذاشته از توی اتاق زیر می‌کشند به مرتبه بالا می‌برند. بسیار تماشا داشت که ناخوش حرکت نکند.

 

نمونه ای از آسانسورهای منازل

نمونه ای از آسانسورهای منازل

 

آسانسور کششی

 

این نوع از آسانسورها دارای یک موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه هستند. این موتور بیشتر در بالای چاه آسانسور قرار دارند. اما در برخی از آنها در درون موتورخانه و پایین و کنار چاهک نصب می شود. این موتور آسانسور دارای کابل فولادی یا همان سیم بکسل، بر روی فلکه خود هستند. این کابل فولادی از یک طرف به کابین آسانسور و از طرف دیگر به وزنه های آسانسور متصل است. این وزنه ها دارای جنس چدن یا بتن هستند و وزن آنها به اندازه وزن کابین به اضافه نصف ظرفیت کابین است. وزنه های آسانسور درون یک کادر یا قاب فلزی قرار می گیرند که قاب وزنه نامیده می شوند. در محاسبات مربوط به آسانسور، وزن هر انسان ۷۵ کیلوگرم در نظر گرفته می شود. دلیل وجود وزنه در سیستم آسانسور، کمک کردن به بالا رفتن آسانسور است وگرنه احتیاج به موتورهای بسیار قوی با کیلووات بالا داریم. بنابراین به وسیله این عمل، می توانیم توان موتور را کاهش دهیم. این وزنه برای پایین آوردن آسانسور ایجاد مزاحمت می کند اما طبق قانون جاذبه که هر جسم بدون دخالت به پایین سقوط می کند، وجود این وزنه باعث ایجاد مانعی بزرگ برای حرکت آسانسور نمی شود.

روش کار کردن این مدل آسانسور طبق نیروی اصطکاک بین سیم بکسل ها و فلکه کشش موتور است. درون قاب یا کادر وزنه اندازه وزن کابین هموزن با وزن کابین به اضافه نصف ظرفیت کابین است. به طوری که اگر کابین دارای ظرفیت ۹۰۰ کیلوگرم باشد، می شود ۱۲ نفر با وزن متوسط ۷۵ کیلوگرم در آن وارد شود. به طوری که ۴۵۰ کیلوگرم به همراه وزن کابین در قاب وزنه، مقدار وزنه را ایجاد می کند. وجود این وزنه باعث می شود نیروی کشش لازم برای حرکت کابین، کاهش یابد. اگر ظرفیت کابین رعایت شود، باعث اختلاف وزن بین قاب وزنه و کابین نمی شود. در حرکت آسانسور به سمت بالا و پایین، سیستم کشش آسانسور حداکثر می تواند جرمی به مقدار نصف ظرفیت کابین را جا به جا کند.

 

آسانسورشیشه ای در بیرون ساختمان

آسانسورشیشه ای در بیرون ساختمان

 

آسانسور هیدرولیکی چیست؟

 

آسانسورهای هیدرولیک در این روزها در میان اکثر خانه ها مورد استفاده قرار گرفته اند. به طوری که در بیشتر از ۷۰ درصد منازل کمتر از ۵ طبقه، از آسانسور هیدرولیک استفاده می شود. این نوع آسانسورها محاسنی دارند از جمله داشتن حرکت نرم در استارت اولیه، استهلاک و خرابی کم، عیب یابی و تعمیر آسان، ساختن و ایجاد آسانسورهای زیبا و شیشه ای به دلیل نداشتن کادر وزنه و سیم بکسل، نیاز داشتن به سازه سبک، نیاز نداشتن به موتورخانه در پشت بام، ایجاد آسانسورهای سنگین و باربر با داشتن تناژ بالا و ایجاد کردن زیبایی در بام منزل و در آخر تراز شدن دقیق آسانسور با طبقه ها.

محدودیت های استفاده از این نوع آسانسورها موارد محدودیت ارتفاع و کند بودن نسبی سرعت آنها و تنها قرارگیری در چاهک است. البته آسانسورهای جدید هیدرولیک با داشتن درایو و سیستم خنک کننده، به سرعت ۱ متر دست یافته اند. این نوع از آسانسورها دارای موتور الکتریکی و پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک هستند.

این آسانسورها کادر وزنه ندارند بنابراین برای جابه جایی مسافران نیازمند موتورهای قوی تری نسبت به بقیه انواع موتور آسانسور هستند. موتور آنها سه فاز غوطه ور در روغن است و دارای یک شیرالکتریکی مخصوص با نام پاوریونیت است. این شیر وظیفه دارد که فشار روغن را برای جک هیدرولیک تامین کند. این موتور و نیرو فقط برای حرکت در مسیر رو به بالا مورد نیاز است اما برای حرکت کابین آسانسور به جهت پایین نیاز به روشن شدن موتور و مصرف توان ندارد. این آسانسور فقط به وسیله باز شدن شیر و خالی کردن روغن جک کابین آرام به سمت پایین شروع به حرکت می کند. در واقع این آسانسور با سیستم هیدرولیک در نصف مسافت حرکتی خود یعنی فقط مسیر به سمت بالا، توان قابل ملاحظه ای مصرف می کند. اما در مسیر دیگر یعنی به طرف پایین، از نیروی گرانش استفاده می کند و در واقع مصرف برق آن کمتر از انواع آسانسور دوسرعته است.

 

آسانسور زیبا در منازل با دکوراسیون جدید

آسانسور زیبا در منازل با دکوراسیون جدید

 

آسانسور وینچی

 

این مدل از آسانسورها کادر وزنه ندارند. به کمک زنجیر یا طناب فولادی آویزان می شوند و نیروی رانش به روشی غیر از اصطکاک به کابین آسانسور وارد می شود.

 

آسانسورهای کارگاهی

 

آسانسورهای کارگاهی به نوعی مکمل و تسریع کننده فعالیت برج سازی و سازه های بلندمرتبه هستند. این نوع از آسانسورها می تواند که در هنگام شروع کار به وسیله خودشان مونتاژ شوند و همراه با سازه ساختمان نیز مرتفع شوند. تا ارتفاع ۵۰۰ متر قابلیت کار دارند و با ظرفیت های ۱ ، ۱/۵ و ۲ تن ساخته می شوند. این آسانسورها در اوایل شروع کار در ساختمان جهت حمل بار و نفر به کار می آیند. برای ساختمان های با ارتفاع بلند برای انتقال نفرات و مصالح مورد استفاده قرار می گیرند. البته برای انتقال پرسنل کارگاه و لوازم به طبقات خیلی مفید هستند و در سریع شدن عملیات ساختمانی نیز موثر هستند.

 

چاهک آسانسور

چاهک آسانسور

 

 

آسانسور مغناطیسی

 

در آسانسورهای مغناطیسی، مغناطیس دائم بر روی ریل ها و تجهیزات متصل شده وجود دارد. استاتور موتور و کابین آسانسور نقش روتور را انجام می دهند. جریان برق به استاتور متصل می شود و باعث ایجاد میدان مغناطیسی و القا به روتور می گردد. سیم پیچ های استاتور، سیم پیچ های تعبیه شده روی روتور را با القای جریان برق باردار می کند. اما میدان مغناطیسی ایجاد شده در نقاطی قطع می شود. در نتیجه این مراحل، کابین به حرکت در می آید. این مدل از آسانسورها اجزایی مانند وزنه تعادل، موتور خانه، کابل فولادی و … را ندارد. این آسانسورها قیمت بیشتری دارند اما بسیار ایمن تر از بقیه انواع آسانسور هستند.

آسانسورهای استاندارد

آسانسورهای استاندارد

 

همچنین اگر در این زمینه سوالاتی داشتید میتوانید از طریق نظرات همین صفحه یا همینطور از طریق تماس با ما با تیم پشتیبانی behsavaran در میان بگذارید ما نیز سعی خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.